Hjem > Kandidat > 12 tips til et perfekt interim-CV

CV'et er dit vigtigste salgsværktøj

12 tips til et perfekt interim-CV

Et velskrevet og afbalanceret CV kan nemt og tydeligt vise en rekrutteringsansvarlig eller en potentiel opgavestiller, hvorfor du er den rette kandidat til en opgave. Desværre kan et dårligt skrevet CV gøre det modsatte. Som interim konsulent er dit CV dit vigtigste salgsredskab.

Der er derfor al mulig grund til at investere både tid og kræfter i at udarbejde et rigtig godt CV. Så hvordan skriver man det perfekte CV? Svaret er: Det kan man ikke. Desuden varierer præferencerne med forskellige modtagere. Der findes således ingen skabelon, der tilfredsstiller alle. Alligevel har vi samlet en række punkter, som du skal være bevidst om, når du skriver dit perfekte interim-CV.

Hold det enkelt

01.

Vær kort, præcis og specifik. Gør det nemt for læseren at danne sig et billede af dine erfaringer. Brug en skabelon, der understøtter dette, og lad CV’ets indhold tage første række snarere end designet.

Sprog

02.

Du kan vælge at skrive dit CV på engelsk eller dansk. Normalt er det ligegyldigt. Hvis der anmodes om et CV på det sprog, du ikke valgte, vil du blive bedt om at indsende et CV på det sprog under rekrutteringsprocessen.

Profilbeskrivelse

Profilbeskrivelse

03.

Start med en profilbeskrivelse, som bedst kan beskrives som en ‘elevator pitch’ af dit professionelle jeg. Prøv at beskrive dine fokusområder samt på hvilket niveau og i hvilken type organisation, du har arbejde, med nogle få sætninger. Selv hvis du har arbejdet i flere forskellige roller og brancher som interim konsulent, skal du kunne opsummere dine erfaringer.

Kronologisk rækkefølge

04.

Præsenter din karriere i kronologisk rækkefølge med den seneste opgave først. Kunderne vil gerne se, hvad du har arbejdet med hen over de seneste år, og hvordan din interim karriere er forløbet. Som interim konsulent skifter du opgave oftere end fastansatte skifter job. Sørg for at opdatere dit CV løbende (ingen ønsker en forældet version!), men sørg for at holde det kort, koncist og specifikt. Alt sammen for at bevare et godt overblik. Brug det samme format, når du beskriver dine forskellige roller.

Fokus på de seneste ti år

05.

I interim-sammenhæng er de seneste ti år de vigtigste. Fokuser på dem, og sørg for at beskrive dine opgaver og/eller din beskæftigelse gennem den periode klart og tydeligt. Øvrige ansættelser er det tilstrækkeligt at liste kort op. Tænk over, hvor langt tilbage i tiden du skal gå. Hvis du skal arbejde som interim CFO, er det så virkelig vigtigt, at du var spejderleder i gymnasiet?

Kvantificer

06.

Forsøg at kvantificere dine erfaringer. Fremhæv dine vigtigste resultater, og hvad du har opnået i dine seneste roller. Fortæl kort om dine succeser og de fordele, som organisationen har nød godt af som følge af din indsats. Du er velkommen til at underbygge oplysningerne med taldokumentation.

Beskriv de virksomheder, du har arbejdet for

07.

Tag ikke for givet, at alle ved, hvilken slags virksomhed det er, du har været i. Det gælder især, hvis du har udført opgaver i mindre virksomheder. Angiv det korrekte firmanavn og beskriv kort virksomhedens størrelse, omsætning og forretningsområde for at tydeliggøre konteksten for dine aktiviteter i organisationen.

Uddannelse og erhvervsuddannelse

08.

Din uddannelse er sekundær i forhold til din erhvervserfaring. Så skriv først om din uddannelsesbaggrund, efter du har beskrevet din erhvervserfaring, og fokuser primært på de uddannelser, der er relevante for den type opgave, du er interesseret i. Vær lidt selektiv og opstil dem i faldende rækkefølge, med den senest gennemførte uddannelse først.

Kontaktoplysninger

Kontaktoplysninger

09.

Sørg for, at det tydeligt fremgår, hvordan vi kan kontakte dig, og hvor du befinder dig geografisk. Det er også afgørende for, hvorvidt du kan komme i betragtning til en opgave eller ej. Normalt er det første skridt at lede efter en lokal person i det område, hvor opgaven befinder sig.

Fritidsinteresser

10.

At skrive om dine interesser eller fritidsinteresser kan være en god måde at give et supplerende billede af, hvem du er uden for arbejdslivet. I interim-sammenhæng kan du springe det over. Kunden søger først og fremmest en person med den rette ekspertise og konsulentkompetence til at udføre opgaven.

Sprog og stavning

11.

Stavefejl, unøjagtighed og andre sjuskefejl hører ikke hjemme i et CV. Brug f.eks. stavekontrollen i Word og dobbelttjek dit CV, eller bed en person med et godt øje for korrekturlæsning om at hjælpe dig, inden du sender det ind.

Format

12.

Skriv dit CV i Word. De fleste rekrutteringsfolk vil stadig ønske at tilrette dit CV, så det passer ind i deres skabelon for kundepræsentationer. Hvis du absolut ønsker at PDF’e dit CV, så gør det. Men lad være med at bruge PowerPoint eller andre særlige formater.